Ефективність навчання по інклюзивній програмі не гарантована одним лише знаходженням аутичної дитини в класі загальноосвітньої школи і присутністю біля нього дорослого.
Приймаючи рішення про навчання вашої дитини-аутиста у звичайній школі, ви повинні керуватися не вашим бажанням «хочу, щоб був, як усі», а здібностями і потребами дитини. Потрібно детально зважити всі «за і проти» зарахування дитини з аутизмом в звичайну школу, де вимоги, незважаючи на інклюзивність, будуть пред'являтися до дитини ті ж, що і до інших дітей.
Критично оцініть стан дитини, інакше від навчання на загальних підставах дитина отримає шкоду, а не користь, і його аутистичнй стан погіршиться. Оцініть дитину за наступними показниками.
Причому краще, якщо дитину за списком, наведеним нижче, оцінить кілька людей: мама, тато, бабуся, дідусь, педагог дитини (а краще два різних педагога).
Оцініть сформованість кожного навику від 0 до 5 балів, де
0 – відсутність навички (уміння),
1 - навичка на початковій стадії навчання,
2 - навичка на стадії автоматизації,
3- навик на стадії закріплення (демонструється приблизно в 70% випадків),
4 - навичка відносно стійка (демонструється в 80-94% випадків),
5 - стійкий навик (демонструється в 95-100% випадків будь-яким людям в будь-якій ситуації, в будь-якому місці).
Складіть всі показники по кожній групі, виведіть середньоарифметичне.
Якщо по якійсь групі навичок у вашої дитини вийшломенше 2,5 балів - то навчання дитини в школі малоймовірно.
Якщо 2,6-3,3 бала - то по даній групі навичок здібності дитини недостатні для навчання в школі.
3,4 - 3,9 бала – низький рівень, межовй стан, але можливе навчання при певних умовах і продовженні супутньої корекції.
Навички достатні для навчання в школі лежать в діапазоні від 4 до 5 балів.
Після обчислення середнього арифметичного показника по кожній групі навичок, обчисліть загальний показник готовності.
Для відносно безпроблемного навчання в школі потрібно набрати не менше 4 балів.
1. Наявність базисних функціональних навичок
Стійкий зоровий контакт (не менше 3 хвилин)
Уміння терпляче чекати не менше 10 хвилин
Стримування стереотипової поведінки і аутостимуляция на публіці
Закріплений навик використання туалету та вміння одягатися-роздягатися, самостійно їсти, збирати речі, необхідні для навчання
Посидючість (здатність займатися 30-35 хвилин без перерви)
Уміння виконувати художньо-образотворчу діяльність (здатність до відображення предметів на прохання, причому без зорової орієнтації - без перемальовування)
Точнее виконання інструкцій (в групі, в просторі, обумовлені інструкції), здатність до виконання серіїдій при утриманні інструкції в голові.
Імітація дій, серій дій.
Зіставлення фактів та інформації з накопиченим багажем знань.
Уміння аналізувати, синтезувати інформацію і робити висновки і діяти згідно з висновками.
Здатність виконувати дії без прямого контролю з боку дорослого (тобто дорослий не повинен сидіти поруч і постійно підштовхувати й нагадувати, не повинен водити рукою дитини по зошиту і підказувати на вухо відповіді)
2. Мовленнєвінавички
Здатність відповідати на вітання і вітатися.
Словниковий запас (і пасивний, і активний) в межах вікової норми
Відсутність грубих аграмматизмів у вимові
Порівняно чітка дикція, мінімум «логопедичних» проблем.
Здатність до спонтанних прохань, у тому числі і вміння просити допомогу.
Уміння відповідати по суті на питання, відсутність ехолалії у вимові.
Уміння розповідати інформацію про себе
Уміння описувати минулі події
У мовленні – розгорнуті речення, великий запас прикметників, вживання порівнянь.
Вживання складносурядних речень
Правильнее вживання і розуміння зміни сенсу дієслова від префіксальної частини.
Використання зменшувально-пестливих форм іменників
Використання займенників, правильнее узгодження дієслова і займенника.
3. Академічні навички з математики і логіки
Розуміння один-багато-жодного
Уміння зробити однаково за кількістю, більше-менше.
Навичка порядкового рахунку від 1до 10 і назад.
Розуміння складу числа в межах 5, вміння розв'язувати прості задачі (на рівні «було 5 пташок, 3полетіли, скільки залишилося»)
Знання простих геометричних фігур.
Уміння орієнтуватися в просторі (право - ліво, вгорі - внизу, над-на-під-за через з-під, між) в тому числі і площинному (правий верхній кут аркуша, нижній лівий і т.д.)
Уміння орієнтуватися в часі (час доби, дніт ижня, сезони та їх ознаки, вчора-сьогодні-завтра)
Знання протилежних понять: товстий-тонкий, важкий-легкий і т.п.
Освоєння азів класифікації: однаковий, зайвий предмет, схожий, узагальнюючі поняття.
Уміння конструювати за зразком просту конструкцію з 6-7 деталей.
Уміння виокремлювати частину з цілого (назвати частини стільця, частини тіла тварини, частини тіла людини, збирати пазли з 16 і більше частин).
4. Академічні навички писання і творчі навички.
Виконання перемальовок, вміння домалювати половинку простих предметів (грибок, ялиночка),
Стійке обведення по контуру, вимальовування за зразком простих елементів букв (паличка, гачок, петля і т.д.)
Уміння працювати з трафаретом, ножицями, пластиліном.
Уміння малювати олівцем, фарбами та пензликом.
Вміння не тільки перемальовувати, а й намалювати предмет "по пам'яті".
5. Навички гри
Дитині повинен легко даватися пошук партнерів для гри, самостійна гра, розуміння правил гри. При цьому повинна бути здатність до розгорнутої сюжетно-рольової гри. В іншому випадку контакт з однокласниками буде утруднений.
Знайте: слід навчити дитинувсім необхідним навичкам (або більшості цих навичок) ще до початку інклюзії.
Повсякденне знаходження в школі має деякі складнощі.
Аутичні діти утрудняються організувати проведення часу в класі. Дитина може швидко виконати завдання, і потім піти у аутостимуляцію, поки інші діти закінчують виконувати це завдання.
Також аутичні діти утрудняються відстежувати послідовність дій, часто плутають час перерви і уроку. Деяких дітей лякають зміни, так як дії на перервах не регламентовані, хаотичні. А шум на перервах, біганина і дитячі крики для багатьох аутичних дітей нестерпні. Після перерви, отримавши сенсорний стрес, вони насилу перемикаються на навчання.
Аутичні діти не завжди вміють швидко переключатися з одного виду діяльності на інший. І їм не завжди зрозуміла зміна вимог. Наприклад, якщо було дано завдання переписати текст, а дзвінок продзвенів раніше, ніж дитина закінчила написання, то аутичнй школяр не завжди легко сприймає завдання "дописати, що не встигли, вдома". Дві суперечливі вимоги: написати до кінця тут і дописати удома, вибивають з колії.
Складно і на таких, здавалося б, простих уроках, як малювання. Наприклад, дітям дається завдання, типове для школи, "намалювати осінь". Осінь - це як? Це що? Листя на вітрі і різнокольорові дерева – це ліс, а не осінь. Дощ і калюжі - похмурий день, а не осінь. І тоді дитина-аутист може впасти в паніку від нерозуміння сенсу завдання.
У аутичних дітей зі збереженим інтелектом, як правило, добре йде математика, а ось у мові виникають проблеми. Аутистам важко писати твори, а при добрій пам'яті замість викладу дитина практично дослівно відтворює текст. Не менш складно і складання опису по картинці - доводиться навчати дитину виконанню цього завдання за алгоритмом.
При недостатньо чіткому розумінні гендерних відмінностей, можуть виникнути проблеми при відвідуванні туалету або в роздягальні перед фізкультурою. Завдання вчителя або класного керівника – ретельно спланувати час навчання та порядок виконання дій, щоб допомогти дитині залишатися зосередженим і уникнути виникнення поведінкових проблем.
Додаткове навчання необхідних навичок поза школою.
У багатьох аутичних дітей темп набуття навичок уповільнений - те, що умовно нормативно розвинутнй одноліток може вивчити за один урок - аутична дитина повинна повторювати неодноразово. Необхідний постійний супровід дитини-аутиста, навіть високоінтелектуального, дефектологом для його успішного навчання в звичайній школі.
Доцільне навчання в 2 етапи: з дефектологом дитина займається з випередженням за шкільними підручниками. Це дозволить демонструвати хороші результати в школі, не боятися вийти до дошки або відповісти з місця. В ідеалі, між дефектологом і вчителем у школі повинен бути контакт. Це дозволяє допомогти вчителю классу спланувати навчальний процес, виділити цілі для навчання, а також стати сполучною ланкою між усіма учасниками програми - батьками, вчителями і самим дефектологом.
У молодших класах такий контакт забезпечити можна! У середніх, на жаль, набагато складніше, тому що далеко не кожен вчитель готовий адекватно реагувати на "особливу" дитину і шукати до неї контакт, підлаштовуючи шкільні навантаження під її особливості. І тут можна скільки завгодно говорити про низьку культуру людей, проблема глибше – вчител іпоставлені в жорсткі рамки вимог до їх діяльності. І якщо через проблемного учня, його вигуків або неадекватної поведінки класс не засвоює матеріал і показує низькі результати на тестуваннях, то відповідати доведеться педагогу. Так що, вчителі шкіл зовсім не зацікавлені в наявності дитини з аутизмом в їхньому класі.
Спільна робота і розуміння процесу.
Багато вчителів і батьків сприймають інклюзію дитини з аутизмом у звичайній школу як свого роду спробу - "спробувати і подивитися, що вийде".
"Якщо у дитини вийде навчатися і однолітки його сприймуть, а вчителі з ним впораються - означає добре, а ні - так будемо шукати щось інше". Це спочатку зменшує цінність процессу інклюзії і провокує несерйозне ставлення до нього з боку вчителів.
Якщо ви не впевнені, що дитина «потягне», краще почекайте ще один рік, перш ніж приводити дитину в школу. Або ж відмовтеся від таких експериментів над дитиною.
За матеріалам сайту http://centrrazvitia.ucoz.ru
Підготувала консультант І.В.Молчанова
|