Головна » Статті » Мої статті |
Основним принципом сурдопедагогіки є завдання навчити дитину, що позбавлена слуху, спілкуватися саме усним словом. Слухосприймання є важливою ланкою у процесі формування усного мовлення, удосконалення комунікативних можливостей, а також має вплив на формування психічних функцій, оскільки слуховий канал є одним із головних джерел постачання інформації про навколишній світ. Незалежно від ступеня та характеру зниження тонального слуху, за умови раннього слухопротезування та активної участі збережених аналізаторів, можливо досягти певних успіхів у розвитку слухосприймання та формуванні комунікативно –мовленнєвих навичок. Верботональний метод передбачає мультисенсорний підхід до навчання сприймання мовлення , що забезпечує природний самоконтроль мовлення. Відповідно до верботональної теорії та теорії М.Сеченова , сенсорна інформація підпорядковується функції мовлення. Дитина , яка чує , опановуючи усне мовлення ,для його сприймання іззовні та контролю власного, залучає всю сенсорну базу.Порушення слуху звужує її, але централна нервова система, сприймаючи інформацію , від збережених аналізаторів( зорового, тактильного , вестибулярного), вибирає ті стимули, які оптимальні для її функціонування.Необхідно навчити максимально використовувати збережене для стимуляції та розвитку того , що уражене , а саме слухосприймання. Слухання – складний процес, який через просте механічне коливання переходить у біологічний потенціал ,потрапляючи у кору головного мозку,і лише тоді стає свідомим сприйняттям та переходить в ідею. Втрата слуху пов’я зана з ураженням волоскових клітинок внутрішнього вуха ( а саме це причина 90% випадків туговухості), явище незворотне.Сьогодні існує широкий спектр засобів діагностики , протезування та реабілітації людини , що втратила слух. Найбільш ефективними електронними засобами протезування слуху є слухові апарати для компенсації втрати слуху у межах I-III ступеня та імпланти , за умови , що слуховий нерв збережений. Сучасні цифрові слухові апарати забезпечують розбірливість мовлення, виключають можливість акустичних травм, змінюють уяву людей з порушеним слухом про навколишній світ, сприяють розвитку залишкового слуху за умови правильно проведеної реабілітації ,проте мають обмеження у частотному діапазоні, що не дозволяє , як правило , сприймати дуже тихі або дуже високі сигнали,оскільки амплітуда коливання хвилі у перелімфі равликів не отримує достатнього поштовху для збудження волоскових клітин, що відповідають за диференціацію сприймання звуків.Жоден слуховий апарат не може самостійно поновити втрачену слухову функцію. Найбільш перспективним технічним напрямом у реабілітації людей з важкими порушеннями слуху , перш за все дітей , та подальшій інтеграції у середовище чуючих, можна розглядати кохлеарну імплантацію- революційний крок у слухопротезуванні. Кохлеарна імплантація – це система заходів, яка передбачає оперативне вживлення безпосередньо імплантованої частини, налагодження зовнішньої частини- мовленнєвого процесу та комплекс реабілітаційних занять. На відміну від звичайного слухового апарату ,імплант бере на себе функцію пошкодженого равлика, перетворюючи акустичні сигнали в електричні імпульси, що стимулюють волоскові клітини базелярної мембрани, як у нормі, а клітини спірального ганглію, більш глибоко розташованої структури слухового аналізатора людини, які передають інформацію до волокон слухового живця, що несе інформацію про слухові відчуття в мозок для подальшої обробки сигналу. Кохлеарна імплантація істотно покращує якість життя тим , хто позбавлений можливості самостійно чути навколишній світ у всьому його розмаїтті, що підтверджується об’єктивним обстеженням ( на тональній аудіограмі пороги сприйняття інтенсивності звуку 20-30 Дб ). Проте потрібна тривала слухомовленнєва реабілітація для формування вміння розуміти звернене мовлення . При цьому необхідно враховувати такі чинники як : вік втрати слуху ( до - або післялінгвальний) , тривалість періоду між втратою слуху та оперативним вживленням, рівень доопераційної реабілітації, індивідуальні особливості пацієнта, а також технічні характеристики імпланту. Проведення вживлення у віці 0,6-1,5 року потребує 2 роки посиленої реабілітації, операція у віці 2-3 роки відповідно - 4 роки , а у віці 4-6 років – від 4 і більше років для розвитку слухосприймання і формування мовленнєвих навичок. Про реабілітацію говоримо у тих випадках, коли пацієнт мав слуховий досвід, про абілітацію говоримо у маленьких дітей, які його не мали на момент проведення операції.Для навчання необхідно знати всі технічні можливості КІ, а для (ре) абілітації знати закономірності і послідовність розвитку слухосприймання і мовлення в нормі, оскільки сприйняття звуків навколишнього середовища і розуміння мовлення- це складні процеси , які включають уміння розрізняти сигнали , виділяти в них важливі для впізнавання ознаки, сприймати ізольовані слова і слова в злитному мовленні, розуміти зміст висловлювання та інтонацій.
Підготувала: Консультант учитель-дефектолог (сурдопедагог) Кутова О.М. | |
Переглядів: 1013 | Рейтинг: 0.0/0 |
Всього коментарів: 0 | |