Головна » Статті » Мої статті

Напрямки роботи психолого-медико-педагогічних консультацій та навчальних закладів в умовах інклюзивної освіти.
У зв'язку з уведенням інклюзивного навчання та виховання перед загальноосвітніми виховними і навчальними закладами поставлено відповідальне завдання — забезпечити в процесі навчання та виховання всебічний розвиток кожної дитини. Виконуючи це завдання, педагогічні колективи стикаються з проблемами деяких учнів, які обумовлені тими чи іншими відхиленнями в розвитку. Така дитина має отримати повну й об'єктивну поліклінічну діагностику — картку здоров'я і розвитку. Дошкільний чи шкільний навчальний заклад із карткою здоров'я та розвитку направляє дитину з батьками до ПМПК. Консультанти ПМПК визначають провідну проблему в розвитку дитини, систему заходів щодо лікування захворювань і загального розвитку, подальший шлях навчання: ДНЗ, ЗОШ, школа з інклюзивною, інтегрованою формою навчання або спеціальний навчальний заклад. Подальше діагностичне вивчення «особливих» дітей здійснюють учителі, вихователі, логопеди, психологи, соціальні педагоги під керівництвом заступника з навчально-виховної роботи безпосередньо на уроках та інших заняттях. Воно поєднуеться з пропедевтичною підготовкою учнів до систематичного навчання. За матеріалами вивчення визначають характер і зміст спеціального навчання, спрямованого на усунення вже наявних порушень у розвитку і запобігання появі нових. Програма навчання коригується відповідно до розвитку дитини, її індивідуальних особливостей. Інклюзивне навчання вимагає використання специфічних корекційних засобів, які не застосовуються у звичайній освіті. Включення в навчальні й педагогічні загальні заняття відбувається поступово, тому що пристосування дітей до певного виду діяльності забирає чимало часу. Навчальні заняття проводяться в двох напрямах: з одного боку, це форма одержання знань, з іншого — сам навчальний процес і навчальні форми спрямовують, розвивають, коригують процеси мислення, уваги, виправляють поведінку. Робота з корекції порушень індивідуалізована для кожної дитини та кожної групи захворювань, тобто розвиток, навчання і виховання відбуваються на основі індивідуалізованого і диференційованого підходу. Постійно здійснюється регулярний контроль за відповідністю обраної програми навчання реальному рівню розвитку учня. Інклюзивне навчання передбачає навчання_двох-трьох дітей з особливими освітніми потребами у класі разом зі здоровими ровесниками, де для них створюються необхідні особливі умови для того, щоб дитина (а це може бути і розумово відстала) просувалася у навчанні, на основі вивчення її психологічних особливостей складається індивідуальний навчальний план, за яким з нею працює асистент педагога. За необхідності можливі окремі заняття з асистентом, а разом із класом дитина відвідує деякі заняття. Якщо інтелектуальні можливості дитини дають їй змогу засвоювати програму загальноосвітньої школи, вона навчається разом з усіма однокласниками, користуючись за потреби допомогою асистента. Психолого-педагогічний супровід комплексний і передбачає не тільки підготовку педагогів і психологів до роботи з особливими дітьми, а й до роботи з сім’єю, яка виховує дитину з особливими потребами і має стати активним помічником педагогів у її вихованні і розвитку. Варто наголосити, що інклюзивне навчання ставить високі вимоги до батьків як учасників корекційно-педагогічного процесу. У тих країнах, де воно набуло розвинених форм, батькам, які несумлінно виконують свої зобов'язання, може бути відмовлено в такому навчанні їхньої дитини. Досягнення успішного інклюзивного навчання дитини з особливими освітніми потребами у загальноосвітній школі - це програма максимум, реалізація якої відбувається поступово і поетапно разом із розвитком суспільних цінностей, їхньою гуманізацією. Кінцева мета — включеність у загальний навчальний простір, а далі і в суспільне життя. Одне із найважливіших завдань у налагодженні якісної допомоги дітям з особливими освітніми потребами – це виявлення їх серед тих, що мають труднощі у навчанні, під час вивчення таких дітей педагог щільно співпрацює зі шкільним психологом, складаючи психолого-педагогічну характеристику дитини для вивчення її у психолого-медико-педагогічній консультації та отримання права на спеціальну корекційну допомогу.
Консультант практичний психолог ОПМПК Міщенко В.І.
Категорія: Мої статті | Додав: opmpc (01.10.2013)
Переглядів: 692 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: