Головна » Статті » Мої статті |
Система корекційної роботи має бути підпорядкована основній вимозі корекції — послабленню дефектів розвитку дитини з обмеженими психофізичними можливостями. Потрібно працювати над створенням відповідної технології корекційного навчання на принципах розвитку можливостей дитини. В основу корекційної роботи намагаємося покласти ідею розвитку збережених функцій, включаючи заходи медичного, фізичного, психологічного та соціального впливу на особистість дитини. Корекційну допомогу слід надавати відповідно до характеру порушення. Вважаємо основним завданням у процесі проведення корекційної роботи:
Корекція недоліків психічного й фізичного розвитку розумово відсталих дітей— це виправлення чи послаблення цих недоліків та сприяння якомога більшому наближенню розвитку дітей з особливими потребами до рівня розвитку нормальних школярів. Корекційна спрямованість навчання та виховання передбачає кваліфіковане знання та врахування структури дефекту аномальної дитини, виявлення та використання її потенційних можливостей. При цьому велике значення має ранній початок корекційного виховання. Принцип корекційної спрямованості, зберігаючи єдність змісту, здійснюється різними шляхами, методами та в різних формах стосовно аномальних дітей різних категорій. Створення спеціальних умов навчання аномальних дітей порівняно з масовою школою обов'язково передбачає певну своєрідність змісту, зміну темпів та строків, перебудування методів навчання та виховання відповідно до структури основного дефекту, іншу специфічну організацію трудової підготовки, позакласної роботи, а також лікувально-профілактичну роботу. Корекційний процес — це мистецтво педагогічної підтримки. У корекційній роботі розрізняють спрямованість на виправлення дефектів, спільних для всіх розумово відсталих дітей (загальна корекція) та спрямованість на виправлення дефектів, характерних для певної групи учнів (індивідуальна корекція). Основний дефект розумово відсталих учнів полягає в порушенні складних форм пізнавальної діяльності, особливо мислення. Інертність мислення пов'язана з інертністю нервових процесів у корі головного мозку як однієї з головних ознак порушення розумового розвитку. Ось чому загальна корекційна робота з усіма дітьми з особливими потребами полягає у виправленні дефектів мислення, підвищенні інтелектуального рівня, що дає змогу набувати нові знання і навички на більш високому рівні. З молодшими дітьми така корекційна робота спрямована на розвиток та застосування практичного наочно-дійового мислення, зокрема розвитку в дітей здатності правильно й чітко сприймати предмети та явища, які вони спостерігають, а головне, використовувати своє сприймання світу як основу розумових процесів. Система навчальних занять має організовуватися на поєднанні наочного образу, слова та практичних дій, а також сприяти розвитку сприймання та сенсорних можливостей наочно-образного мислення, довільної уваги та пам'яті. Звичайно, паралельно має проводитися корекція мовного розвитку'. Основною метою початкового етапу корекційної роботи повинно бути формування адекватного сприймання форми предмета, здатності дитини до здорового оцінювання пропорцій, сприйняття музичного ритму. Необхідно включити в продуктивну діяльність моделювання якостей об'єкта в іншому матеріалі. Це — малювання (декоративне, натурне, тематичне тощо), робота з пластиліном, аплікація, робота з конструктором. При застосуванні різноманітних видів завдань конструкторського та образотворчого характеру, дидактичних ігор слід використовувати різного роду схеми, моделі, креслення, орієнтуючи дітей на загальні засоби дій, а не тільки на отримання конкретного результату. Наприклад, конструювання за зразком (модельне, за окремими елементами, шляхом відкидання елементів фігури-зразка тощо). У процесі таких завдань необхідно розвивати в дітей вміння використовувати знаково-символічні засоби для вирішення пізнавальних завдань. Одним із прийомів є порівняння предметів, що вивчаються. Для дітей важко порівнювати предмети за ознаками їх схожості. Ось чому застосовується такий прийом, як уведення третього об'єкта з різко відмінними ознаками, які наштовхують на виділення схожих ознак перших двох. Наступним етапом розвитку мислення, мови є організація розумової діяльності дітей з обмеженим опертям на наочність. Наприклад, з математики — розв'язання задач. Трудове навчання включає вивчення якостей матеріалів, які легко піддаються ручній обробці, виконання системи рухових операцій у дії, що необхідно для виготовлення найпростіших виробів із паперу, картону, тканини, природного матеріалу, ознайомлення з необхідними інструментами. Слід зазначити, що рівень самостійності в роботі в більшості дітей дуже низький. Ось чому необхідно навчити дітей уміння аналізувати зразок виробу:
• аналіз виробів учнів самими учнями за зразком. Така робота допомагає дітям учитись орієнтуватися в трудовому завданні нескладного характеру. Підвищити рівень розумового розвитку дитини, зокрема її свідомості, допомагає робота з розширення сфери позаситуативно-пізнавального спілкування дитини, створення проблемних навчальних ситуацій, використання спеціальних дидактичних ігор-загадок, стимулювання самостійної активності дитини. Так, значну роль у розвитку сюжетно-рольових ігор мають ігри-драматизації (ігри в сім'ю, ляльковий театр тощо). Цінність гри в тому, що вона допомагає дитині ствердити своє «Я», почуття особистої цінності. У старших дітей у процесі спеціально організованої пізнавальної діяльності словесно-логічне мислення набуває більш складного абстрактного характеру. Досягти певних позитивних успіхів у навчанні можливо тоді, коли у виконанні завдань, вправ учні оперують умінням порівнювати, виділяти головне, узагальнювати, умінням установлювати причину і наслідок. . У процесі вивчення учнів спостерігається нерівномірність в оволодінні знаннями, вміннями і навичками особливо з рідної мови, математики, трудового, професійного навчання. Іноді учень правильно викладає план дій, але практично виконати їх не може, не маючи при цьому помітних порушень рухової сфери. У таких дітей, як правило, хибують орієнтація та просторовий аналіз за відносно збереженого словесно-логічного мислення. Є учні, які дуже повільно виконують завдання. Причини уповільнення темпу роботи бувають різними: в одних це пов'язано зі значним порушенням моторики, в інших — зі швидким виснаженням, низьким рівнем інтелектуального розвитку. Виявлення причини труднощів учнів допомагає чіткіше визначити спрямованість індивідуальної корекції та віднайти відповідні корекційні прийоми в навчанні. Дітям із низькою працездатністю влаштовуються невеликі перерви в роботі з переключенням на інший вид діяльності. Учням зі значним зниженням інтелекту після фронтального тлумачення додатково пояснюється хід виконання завдання в повільному темпі, пропонується виконання спеціально дібраних вправ, які підводять до розуміння матеріалу, що вивчається. Часто проводиться робота з дітьми, які страждають на дислексію та дисграфію. Ці діти потребують особливої уваги. Щоб правильно будувати з ними індивідуальну роботу (насамперед логопеду), необхідно з'ясувати першопричину порушення, яке заважає дитині планомірно опанувати програму. Адже на дислексію і диграфію страждають окремі діти з нормальним інтелектом. Слід також зазначити, що неправильне, педагогічно непрофесійне ставлення до таких дітей — основа для розвитку в них неврозів. Таким дітям потрібно перевіряти перш за все, їхні сенсомоторні реакції. Адже деякі, навіть мінімальні, порушення сенсорних ділянок є перешкодою для правильної орієнтації в просторі й часі. А читання та письмо є складними видами діяльності, які вимагають точної орієнтації в просторі й часі. При порушенні сенсорних ділянок — оптичної та акустичної, у дитини виникають труднощі на письмі та в читанні. Щоб читати, дитина повинна відтворювати літерні знаки, згруповані в часі і просторі, у певній послідовності, утворювати слова з окремих складів. Чому дитина пише: кигна (книга), говола (голова) тощо? Дитина не спроможна згрупувати літерні знаки в просторі (у їх зоровому сприйманні) та в часі (під час вимови їх). За таких порушень дитина розпізнає окремі літери, але не може скласти з них слово. Існують інші специфічні аспекти розумового розвитку, які мають велике значення для оволодіння письмовим та усним мовленням. Так, для того, щоб дитина своєчасно правильно і швидко навчилася читати та писати, вона має правильно говорити. У письмове мовлення, тобто в читання і письмо, переноситься усне мовлення. Як правило, недоліки усного мовлення впливають на оволодіння читанням та письмом. Розлади й труднощі в артикуляції окремих звуків часто переходять у певні труднощі в читанні та написанні відповідних літерних знаків. Неправильна чи неточна вимова слів стає причиною неправильного читання та письма. Ось чому за будь-яких труднощів в оволодінні читанням необхідно звернути увагу та спеціально дослідити стан усного мовлення, зокрема вимови. Під час спеціального навчання (робота з логопедом) необхідно докласти зусиль, перш за все, для виправлення помилок в усному мовленні з тим, щоб допомогти дитині оволодіти письмовою мовою. Ученими також доведено, що важливе значення для розвитку мови має стан моторики. У читанні та на письмі особливо велике значення має координація рухів, починаючи від координації рухів очей, що особливо важливо для читання, і, закінчуючи координацією рухів пальців руки, що має значення для письма. Як свідчить практика, точність у читанні та письмі залежить від точності та координації рухів не тільки очей та рук, а й усього тіла. Незграбні, мляві діти, як і надміру рухливі та активні, частіше відчувають труднощі в читанні та письмі, ніж прудкі та помірно рухливі діти. Несприятливі умови в сім'ї, важке пристосування дитини до шкільних умов може викликати розвиток дитячого психозу і стати серйозною причиною виникнення труднощів у засвоєнні усного мовлення та письма. Під час побудови корекційної роботи слід пам'ятати про темп розумового розвитку. В однієї дитини темпи розвитку можуть бути більш швидкими, і вона раніше досягає розумової зрілості, проте рівень її нижчий, ніж у дитини з повільнішими темпами розвитку, яка, хоч і пізніше, згодом досягає більш високої розумової зрілості. Слід створювати ситуації, що пробуджують в учня пізнавальні інтереси, широко залучати до виховання різноманітні та спеціально організовані предметно-практичні дії з їх мовним оформленням. Комплексний характер корекційної роботи передбачає:
• правильне, педагогічно виважене ставлення до хворої дитини, зокрема усунення шкідливих для дитини впливів;
За умов цілеспрямованого корекційно-виховного впливу в поєднанні з лікувальними засобами можна досягти успіхів у компенсації розвитку таких дітей. Л.С.Виготський зазначав, що розвиток моральних уявлень і норм у дитини проходить ті самі основні стадії, що й логічне мислення. Злиття світоглядних, моральних принципів у єдину стійку систему, з якою людина зіставляє і за якою перевіряє свою поведінку, становлення морального «я» — складний психологічний процес самовиховання. Дитина навчається усвідомлювати себе суб'єктом, а своє місце у світі — тільки в процесі діяльності. Зміст відповідних корекційно-розвиткових занять дає змогу більш глибоко розширити круглозір формувати знання з економіки, проводити практичну підготовку дітей до самостійного життя і праці, формувати в учнів уміння, які сприяють соціальній адаптації, закріплюють навички самообслуговування.
Підготував: консультант учитель - дефектолог (олігофренопедагог) В.М. Сіроштан
| |
Переглядів: 4031 | Коментарі: 2 | Рейтинг: 0.0/0 |
Всього коментарів: 0 | |