Головна » Статті » Мої статті

Використання іпотерапії в корекційній роботі з дітьми з синдромом дефіциту уваги та гіперактивністю.

Оптимізація корекційно-розвиткової роботи з дітьми з синдромом дефіциту уваги та гіперактивністю - одне з основних завдань, яке намагаються вирішити педагоги, психологи і дефектологи. Поряд з медикаментозними, психотерапевтичними і педагогічними методами допомоги таким дітям для вирішення найважливіших завдань їх психічного і фізичного розвитку останнім часом активно почали впроваджуватися нетрадиційні методи і засоби. На даний момент розроблено безліч нетрадиційних методик навчання і виховання дітей з синдромом дефіциту уваги та гіперактивністю.

   Поряд з різними нетрадиційними методами в роботі з дітьми активно використовують іпотерапію. Іпотерапія давно визнана в країнах Західної Європи як ефективний метод корекції фізичного та психічного розвитку.

   Іпотерапія, по суті, є особливою формою лікувальної фізкультури. В якій, як ніде більше, забезпечується одночасне включення в роботу практично всіх груп м'язів тіла дитини (вершника). Причому це відбувається на рефлекторному рівні, оскільки, сидячи на коні, рухаючись разом з нимта на ньому, дитина протягом усього сеансу інстинктивно прагне зберегти рівновагу, щоб не впасти з коня, тим самим спонукаючи до активної роботи м'язи свого тіла.  Іпотерапія спирається на лікувально-профілактичний характер впливу верхової їзди, який здійснюється через нервово-гуморальний механізм і, підкоряється законам адаптації до фізичних навантажень і формування рухових навичок. Рухи м'язів спини коня, який йде, розігрівають і масажують м'язи ніг вершника, посилюючи кровообіг в кінцівках. Поліпшення кровотоку в цілому поліпшує кровопостачання мозку.  Найкращий ефект відзначається при виконанні вправ по зміні ритму верхової їзди, гімнастичних вправ в сідлі, в тому числі і з використанням гімнастичних снарядів. Регулярні заняття дозволяють направити енергію дитини в "правильне русло".  У зв'язку з тим, що дитина зазнає труднощів з концентрацією уваги, необхідно, щоб під час занять лікувальною верховою їздою протягом певного проміжку часу від неї вимагалося виконання лише одного завдання, а не кількох.  З огляду на відволікання дитини, спочатку слід використовувати тільки індивідуальні заняття без присутності глядачів. У міру вироблення вміння концентруватися можна поступово вводити таких дітей в групові заняття.   Важливим є вибір коня для занять верховою їздою для дітей з гіперактивністю. Тварини повинні бути врівноваженими, спокійно переносити "метушливого" наїзника. Іпотерапію можна використовувати у роботі з дітьми віком від чотирьох років.
 

Етапи навчання:

1. «Знайомство»

         На цьому етапі необхідно налагодити контакт дитини з тренером і з конем.Дитина повинна навчитися повністю довіряти тренеру, долати з його допомогою всі свої страхи і сумніви, що з'являються під час заняття.Тренер допомагає дитині познайомитися з конем. Перше зближення відбувається при поглажуванні коня. На цьому етапі дуже важливо пояснити дитині манеру її поведінки. Наприклад, якщо кінь повертає голову до свого господаря, це зовсім не означає, що він хоче його вкусити, просто таким чином він обнюхує людину і «знайомиться» з нею, дошкульні удари хвоста призначається не вершникові, а мухам, які сідають на його живіт.  На першому етапі дитина повинна мати можливість познайомитися з конем з землі. Наступним кроком є ​​вивід коня в манеж, на плац або в поле, що дозволить їй ще краще пізнати коня.
 

2. «Посадка на коня»

         В рамках навчання верхової їзди спочатку тренують правильну посадку і почуття балансу, причому вершник сидить на коні, якого ведуть. Навчання проводиться також і на корду на більш складних аллюрах. На цьому етапі близькість тренера і вершника (коли він веде коня в руках, а дитина сидить верхи) має ту перевагу, що вершник перестає боятися і вчиться довіряти своєму вчителю. Крім того, в процесі заняття краще включити тактильні засоби управління. Поступово до управління конем можна підключати самого вершника. Коли вершник при невеликій підтримці тренера досягне впевненості в управлінні приводом і шенкелями на кроці, відбувається перехід до наступної фази.
 

3. «Верхова їзда з асистентом»

         Асистент йде поруч з конем. Дитина сидить верхи, перебуваючи на рівні плечей асистента. Його завдання полягає в тому, щоб підтримувати вершника там, де це необхідно, але, в той же час, намагатися робити це якомога рідше. Під час коротких пасажів риссю асистент біжить поруч з конем, тримаючи його за повід. Кроком дитина їде самостійно. На цьому етапі, поряд з набуттям більшої впевненості в спілкуванні з конем,потрібно починати вчити манежні фігури. Оптичні допоміжні засоби як, наприклад, кеглі або штанги, можуть виявитися дуже корисними для коректної їзди під час виконання манежних фігур.
 

4. «Їзда в кроковії групі без асистента»

         Якщо гіперактивний вершник вже в достатній мірі освоївся зі своїм умінням діяти і повністю довіряє коню, то в рамках крокової групи можна починати наступний етап - короткі пасажі риссю без допомоги асистента, тобто самостійно.
 

5. «Удосконалення застосування засобів управління на рисі і галопі на корду»

         Під час цієї роботи дитина закріплює застосування засобів управління на рисі і галопі, щоб згодом їздити самостійно на цих більш складних на відміну від кроку аллюрах.
 

6. «Включення до складу інтегративної групи»
 

         Іпотерапія створює комплексний позитивний вплив не тільки на фізичний стан дитини, але і на її психо-емоційну сферу.Іпотерапія сприяє розвитку пам'яті, уваги, мислення. Необхідність постійної концентрації уваги при верховій їзді, зосередженості, максимально можливої ​​зібраності і самоорганізації, потреба запам'ятовувати і планувати послідовність дій активізує психічні процеси.Верхова їзда забезпечує розвиток власної значущості і віри в себе. Верхова їзда викликає у вершника, та й у будь-якої людини, яка просто знаходиться поруч з конем, багато позитивних емоцій, відчуттів і переживань. Лікувальна верхова їзда кардинально підвищує самооцінку, впевненість у своїх силах. Верхова їзда сприяє максимальній мобілізації вольової діяльності, соціалізації і формування більш гармонійних відносин дитини зі світом, допомагає знаходити нові, неординарні вирішення поставлених перед нею завдань. Позитивний емоційний настрій, який відрізняє заняття верховою їздою, сприяє піднесенню активності і поліпшення настрою і загального стану дитини. Успіхи у верховій їзді формують особистість: чуйність до рухів коня тренує реакцію; вміння управляти конем дає навик оцінки ситуації та впливу на неї; довіра до коня поширюється на довіру до людей, з якимидитина взаємодіє.  Таким чином, в процесі роботи з конем відбувається послідовне перенесення набутих фізичних, комунікативних навичок та навичок самоконтролю з ситуацій верхової їзди в повсякденне життя.                                          

Використані джерела:

1. Гурвич, П. Т. «Центр лікування верховою їздою». / П. Т. Гурвич // Конярство і кінний спорт. - 1997.-27 с.

2. Добровольська, Т. А. Артпедагогіка і арттерапія в спеціальній освіті: Підруч. для студ.вищ.пед.навч. закладів / Е. А. Медведєва, І. Ю. Левченко, Л. Н. Комісарова, Т. А. Добровольська. - М.: 2001.-248 с.



 

Консультант-практичний психолог,

фахівець з питань девіантної поведінки                                       М. В. Шилов












 

Категорія: Мої статті | Додав: opmpc (13.02.2017)
Переглядів: 656 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: